Vilkår og betingelser for
Stories of Tomorrow AS

Gjelder digitale og fysiske produkter kjøpt på Stories of Tomorrow AS sin nettbutikk.

Innledning

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelige på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

1. Partene

Selger er Stories of Tomorrow AS, Risengbakken 8, 3413 Lier,  [email protected], og betegnes i det følgende som selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

2. Pris og betaling

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter, tilleggskostnader og eventuelt leveringskostnader hvis varen skal sendes. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

3. Avtaleinngåelse og levering

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt varen.

4. Angrerett og retur

I henhold til angrerettloven har kjøper rett til å angre kjøpet innen 14 dager etter mottak av fysiske produkter. For å benytte angreretten må kjøper følge instruksjonene i forsendelsen eller kontakte oss på [email protected] for hjelp innen 14 dager og returnere varene i original emballasje og i samme stand som ved mottak.

Vennligst merk at følgende vilkår gjelder for returer:

  • Angrerett for digitale produkter: Digitale produkter er unntatt fra angreretten i henhold til angrerettloven § 22 bokstav n, dersom leveransen av det digitale innholdet har begynt og kjøper har gitt sitt uttrykkelige samtykke til at angreretten ikke gjelder.
  • Fraktkostnader: Kjøper dekker kostnadene ved retur av fysiske produkter. Refusjon for kjøpet vil bli behandlet innen 14 dager etter at vi har mottatt de returnerte varene.
  • Varens tilstand: Retur godtas kun dersom varen er i samme stand som ved mottak. Dersom varen er skadet, forbeholder vi oss retten til å redusere refusjonsbeløpet.

5. Forsinkelse, mangel på varen og manglende levering

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen, eller varen er mangelfull og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel via e-post).

6. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.


Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.


7. Reklamasjon

Dersom produktet har feil eller mangler, kan kjøper reklamere i henhold til forbrukerkjøpsloven. Ta kontakt med oss på [email protected] så snart som mulig, og vi vil behandle din reklamasjon. Ved godkjent reklamasjon vil vi tilby reparasjon, erstatning, eller refusjon.

Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.


8. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøper samtykker til noe annet, kan selger, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendige for å gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for å gjennomføre avtalen med kjøper, eller i lovbestemte tilfeller.

9. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøper ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: https://ec.europa.eu/odr.